BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 10, 2009

HAPPY BIRTHDAY..!!


assalamualaikum..

kepada sesiapa yg dah view page saya ni..saya say thanks bebanyak..nad jangan lupa lah ye tglkan comment...hahhaa..



hari ni..hari yg amat bermakna buat diri ni..hari ni genaplah umurku 21 tahun..macam tak caye je aku ni dah beso..haha.. ya ALLAH semoga dengan bertambahnye umur hamba-Mu ini..bertambah jugak lah amalku kepada-Mu..insyaALLAH..



kepada kengkawan aku yg dah wish besday dekat aku tu..

aku say thanks lah ye..



haha..

rindu dekat kengkawan sumer...

luv u all...

Thursday, July 09, 2009

10 Wasiat Untuk Diamalkan

1 Wahai kawanku
Segeralah tunaikan solat di awal waktu
Di kala mendengar azan
Usahakanlah semampu yang terdaya
Ini membuktikan kesungguhan anda
Di situ ada sumber kejayaan
Di situ ada sumber pertolongan
Di situ ada sumber taufiq
Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran,
….dimulakan dengan menyebut solat di awalnya
Juga di medan perang. Walaupun…
di saat genting dan cemas

2 Wahai kawanku
Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya
Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupunn sedikit
Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan
Sesungguhnya al-Quran adalah
sumber asli lautan ilmu
Sumber hidayah kepada anda dan saya
Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat
Sentiasalah membaca, menghafal dan…
cuba hayati mesej arahannya
Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir!!!
Di sini ada ketenteraman
Di sini ada kedamaian
Di sini ada kesalaman
Jadilah hamba yang sejahtera

3 Wahai kawanku
Dorongkanlah diri untuk menguasai
bahasa al-Quran
Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan
Sebenarnya anda telah lama bermula
Iaitu sejak anda solat setiap hari
Sebut dulu walaupun tak paham
Antara malapetaka pertama menimpa umat kita…
ialah kecuaian menguasai bahasa agamanya
juga mengutamakan bahasa pasar
Ayuh!!!Apa tunggu lagi?????
Bukalah ruang walaupun seminit!!

4 Wahai kawanku
Usahlah bertarung ide tanpa adabnya
Berdebatlah jika kiranya berbuahkan kebaikan
Awasilah pertengkaran
kerana di sana ada unsur lain membisikkan?
Syaitannn namanya!!!

5 Wahai kawan
Senyumlah selalu tapi bersederhanalah
dalam ketawa
Rasulullah saw adalah
yang paling banyak senyum
Baginda ketawa tetapi kena pada tempatnya
Tapi berpada-pada sahaja, wahai kawan!
Plato juga mengharap agar pementasan hiburan
yang tidak bermutu, terlalu banyak ketawa bodoh,
hanya disaksikan oleh golongan hamba abdi
dan orang upahan asing!
Begitu juga Aristotle berpendapat
supaya golongan belia ditegah daripada
menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan
perbuatan ketawa berlebih-lebihan
Supaya tidak menular
Keburukan dalam diri!!!

6 Wahai kawanku
Seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan
Tanpa serius, hilanglah kesungguhan
Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan
Kata seorang penyair :
Berikan kerehatan kepada jiwamu
yang sibuk dengan berfikir
ubati dengan bergurau
Tapi,
Kalau mengubatinya dengan bergurau
mestilah dalam batas
Seperti kau memasukkan garam
ke dalam gulai

7 Wahai kawanku
Kawallah nada suaramu
setakat yang diperlukan
oleh pendengar di depanmu
Janganlah jadi seperti orang bodoh
Bahkan menyakitkan hati orang lain pula!!!
Lukman Hakim juga
mencela orang yang tidak pandai
menjaga nada suara pada tempatnya
Itulah katanya suara keldai!!!
Surah al-Isra’memberi tip kepada kita….
Jangan keraskan suaramu dalam solat
Tapi jangan pula merendahkannya
Carilah jalan tengah antara keduanya

8 Wahai kawanku
Usahlah mengumpat-umpat
Usahlah merendah-rendahkan pertubuhan lain
Bercakaplah jika ada unsur kebajikan
Ayuh, hindarilah mengumpat!
Tidak sekali mencabuli jemaah-jemaah yang lain!!!
Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama
Sukakah anda memakan daging? Pasti anda suka!!
Tapi sukakah anda memakan daging kawan anda
yang telah mati?? Sekali-kali tidak!!!!
Begitulah dosa orang yang mengumpat
Bertaubatlah jika anda mengumpat
Tapi mesti minta ampun terhadap orang umpatanmu
bersama!
Boleh mengumpat…apabila ada tujuan syarie
-untuk menuntut kezaliman apabila dizalimi
-untuk menghapuskan kemungkaran
-kerana memberi fatwa
-kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan
-kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan

9 Wahai kawanku
Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia
Sekalipun mereka tidak diminta berbuat demikian !!!
Salam kasih sayang adalah untuk semua
Salam kemesraan adalah untuk sejagat
Hulurkanlah, hulurkanlah salam perkenalan…!!!
Lihatlah pensyariatan ibadah haji
Pelbagai bangsa datang berkunjung!!!
Pelbagai lapisan datang berkunjung!!!
Pelbagai darjat datang berkunjung
Sama-sama menjunjung obor suci
Tidak mengenali tapi tak sepi

10 Wahai kawan
Maksimumkanlah faedah waktu anda dan
Tolonglah orang lain
supaya memanfaatkan masa
Hadkanlah masa penunaiannya
Biasakan hidup berjadual di hadapan
Bijaksanalah menggunakan waktu anda!
Bersegeralah, kerana
Sabda Nabi saw bermaksud :
“Bertindak segeralah melakukan amal…”
(diulanginya 7 kali)
Sayangilah masa saudaramu!!
Hormatilah waktu mereka!!
Usahlah berbicara meleret-leret…
Tanpa haluan dan noktahnya
Semoga panduan, tip, nasihat, tunjuk ajar
dan penulisan ini dapat dikongsi faedah bersama
Amin, amin, amin……..

15 Tips to Earning Rewards from Allah

1- Avoid Things that Allah has forbidden, including the great sins as well as continually performing the lesser sins, and perform what Allah orders us to perform:
The prophet peace be upon him said: "Allah has recorded the good deeds and the evil deeds. Then he made them clear: He who has intended a good deed and does not do it, Allah writes it down with Him as a performed good deed; but if he intends it and does perform it; Allah records for him from ten good deeds to seven hundred times that or more than that. If he intends to do an evil deed and does not do it, then Allah writes it down as a good deed; but if he intends an evil deed and performs it, Allah records it as one evil deed" (Sahih Al-Jami)

2- Reciting the Quran and pondering over it's meanings: The Prophet peace be upon him said, "Whoever recites one word from the Book of Allah will be rewarded for a good deed and ten more like it; and I don't say that Alif Lam Mim is a word but Alif is a word and Lam is a word and Mim is a word" (Alif Lam Mim is 3 Arabic Characters.)

3- Guiding people to righteous deeds: The prophet peace be upon him said, "Whoever guides one to a good thing will get the same reward as the person who performs the deed" (Sahih Al-Jami)


4- Enjoining good and eradicating evil: Allah revealed in the Quran, {Those of the children of Israel who went astray were cursed by the tongue of David, and of Jesus, son of Mary. That was because they rebelled and used to transgress. They restrained not one another from the wickedness they did. Verily, evil was that they used to do} (Al-Maida:78)
This is one of the obligatory duties that many people fail to perform today. Due to this reason, sins are being committed openly and without shame and no one is saying anything about them. The prophet peace be upon him said, "If the people see an evil deed and they do not change it, then Allah may inflict them all with a punishment".
Allah says in the Quran: "And the believers, men and women, are protecting friends of one another, they enjoin the right and forbid the wrong .. "

5- Supplications to Allah: It's the best act of worship as the Prophet peace be upon him said, "The most virtuous act of worship is supplication" (Sahih Al-Jami). It's very important to be certain that Allah will answer your supplication, the Prophet peace be upon him said: "There is no Muslim on this earth who supplicates to Allah except that Allah will give him what he asked or He will remove some evil from him, as long as he does not supplicate for something evil or as long as he does not supplicate for cutting of the ties of kinship and as long as he does not become impatient and say, 'I supplicated and supplicated and I was not responded to'"


6- Marrying religious women: The prophet peace be upon him said, "A woman is married for her religion, wealth or beauty; marry the religious women and you will prosper". He also said, "A thankful heart, a tongue that remembers Allah and a pious wife that helps you in your worldly and religious matters, is better than what the people are amassing" (Sahih Al-Jami)


7- Bringing up pious children and training them to have good Islamic character: The prophet peace be upon him said, "A man will be raised some degrees in Paradise and he will say, 'For what reason am I receiving this ?' He will be told, 'Because of your son asking forgiveness for you'"


8- Having good manners and character: The prophet peace be upon him said, "The most beloved of you to me and the closest of you to me in the Hereafter are those of you who have the best manners; the most hated of you to me and farthest from me in the Hereafter are those of you who have the best manners, those who speak and do not even care about what they are saying" (Sahih Al-Jami), and he also said, "The person of good manners will get the same reward as the person who prays during the night and fasts during the day" (Sahih Al-Jami).


9- Performing many voluntary prayers: This is particularly beneficial during the last third of the night in which the gates of the heavens are opened and the supplications are responded to. The prophet peace be upon him said, "Allah waits until one half or two-thirds of the night has passed and He says, 'My slaves, shall ask from no one except Me. Whoever asks from Me, I shall respond to him. Whoever asks Me for something, I will give it to him. Whoever asks for my forgiveness, I shall forgive him. And this continues until the dawn" (Sahih Al-Jami).

Similarly, performing the Sunnan prayers, is also a way of gaining Allah's pleasure and reward. These Sunnan prayers are two rakats before the dawn obligatory prayer, four before the noon obligatory prayer and four after it, two after the sunset prayer and two after the night prayer and the witr prayer.


10- Being obedient and respectful to one's parents: This is one of the greatest ways to attain Allah's pleasure and reward. Allah mentions worshipping Him together with obeying one's parents. Allah says in the Quran, "Your Lord has decreed that you worship none save Him, and that you show kindness to parents. If one of them or both of them attain to old age with you, say not 'File' unto them nor repulse them, but speak unto them a gracious word. And lower unto them the wing of submission through mercy and say, 'My Lord, have mercy on them both as they did care for me when I was little'" (Al-Isra)


11- Jihad in the way of Allah: A hadith of the Prophet peace be upon him says, "Being on guard in the way of Allah for one month is better than perpetual fasting for a year. Whoever dies while guarding in the way of Allah will be safe from the great frightening. And he will be provided his provisions, and smell the scent from paradise, and receive the reward of the one who guards until Allah resurrects him" (Sahih Al-Jami)


12- Remembering Allah at all times: The prophet peace be upon him stated that Allah said, "I am as My slave thinks I am. I am with him when he makes mention of Me. If he makes mention of Me to himself. I make mention of him to Myself and if me makes mention of Me in an assembly, I make mention of him in an assembly better than it." (Al-Bukhari).


13- Speaking the truth and not fearing punishment of anyone: The prophet peace be upon him, "The leader of the martyrs is Hamza ibn Abdul Muttalib and a person who faces an unjust ruler and advises him to do good and he is killed because of his speech" (Sahih Al-Jami)


14- Giving charity and spending in the way of Allah: Allah says in the Quran, "Those who spend their wealth by night and day, privately and publicity, verily their reward is with their Lord, and there shall no fear come upon them neither shall they grieve" (Al-Baqara 274). And Allah also says, "And spend of that which We have provided you before death comes to one of you and he says, 'My Lord if only You would reprieve me for a little while, then I would give alms and be among the righteous.' But Allah reprieves no soul when its term comes, and Allah is aware of what you do" (Al-Munafiqoon).


15- Learning the beneficial knowledge: One should learn that knowledge that will benefit him in the Hereafter and act by it in order to be a good example for others. The authentic knowledge is the one that is based on Quran and Sunnah.

Sunday, July 05, 2009

Amalan Dengan Niat Menunjuk-nunjuk Hanya Undang Kerugian.

APA saja pekerjaan yang kita lakukan bermula dengan niat. Kita tak akan melakukan sesuatu perkara itu jika tak ada niat. Adanya niat membuatkan kita tergerak hati memulakan atau melakukan sesuatu namun berjaya atau tidak mencapai maksud, bergantung kepada kesungguhan hati.

Al-Jauhari dalam kitab Ash-Shihah mencatatkan makna niat adalah azam atau keinginan kuat. Al-Khithabi pula berpendapat niat adalah tujuan yang kita inginkan kepada suatu hal dan bagi pengarang Tafsir, al-Baidhawi, niat adalah dorongan bagi hati terhadap apa saja yang dia anggap sesuai dengan tujuan diinginkan.

Dalam Islam, niat adalah perkara penting kerana apa saja pekerjaan yang dilakukan oleh umatnya hendaklah dengan niat dan niat itu ikhlas semata-mata kerana Allah. Jika dilakukan tanpa keikhlasan suatu amal tidak akan mendapat keredaan dari sisi Allah.

Ucapan Nabi Sulaiman dalam al-Quran:
“Ya, Tuhanku, jadikanlah aku untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang tuaku dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah aku pada golongan hamba-Mu yang salih.” (Surah an-Naml, ayat 19)

Ikhlas adalah syarat diterimanya amal ibadah seperti firman Allah yang bermaksud:
“Dan tiadalah diperintahkan mereka, melainkan supaya mereka beribadat kepada Allah, seraya mengikhlaskan taatnya kepada Allah, lagi condong kepada kebenaran.” (Surah al-Bayyinah, ayat 5)

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

“Allah tidak menerima amalan, melainkan amalan ikhlas dan yang kerana untuk mencari keredaan Allah.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Menurut pendakwah dan ulama terkenal Dr Yusuf al-Qardhawi, keikhlasan tidak akan wujud kecuali bila dilandaskan niat tulus, lepas daripada motivasi lain supaya semata-mata ditujukan kerana Allah dan bebas daripada pelbagai kepentingan peribadi dan motif duniawi.

Allah melihat amal ibadah hamba-Nya di dunia ini dengan melihat niat hamba itu dulu, sama ada ia dilakukan secara ikhlas atau tidak. Allah tidak akan memberi pahala kepada orang yang tidak ikhlas dalam amalannya.

Tambah rugi jika amal ibadah yang dikerjakan itu dengan niat menunjuk-nunjuk kepada orang lain yang dia kononnya orang alim atau kuat beragama.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk tubuh kalian, tidak pula paras rupa kalian, tetapi Dia melihat ke dalam kalbu (hati) kalian.” (Hadis riwayat Muslim)

Walaupun setiap pekerjaan atau amalan itu bermula dengan niat dalam hati, tidak semua niat itu baik. Ada antara kita yang membuat pekerjaan atau amalan itu atas niat tidak baik, seperti orang yang hendak mencuri atau meragut.

Allah akan memberi pahala kepada orang berniat membuat apa saja pekerjaan yang mendatangkan kebaikan. Allah tetap memberi pahala walaupun kemudian dia tidak dapat melakukan pekerjaan itu atas sebab-sebab tertentu.

Begitulah pula mereka yang melakukan kejahatan tetap dapat dosa, tidak kira kecil besar kejahatan yang dilakukan itu. Namun mereka yang pada awalnya berniat ingin melakukan kejahatan tapi tidak jadi melakukannya, Allah tidak memberi mereka pahala, malah Allah mengampuni dosa mereka.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah mengampuni apa saja yang terbersih di dalam hati, yang belum dilakukan dalam perbuatan nyata, atau yang sekadar dibicarakan saja.”

Menurut ulama terkenal Muhammad al-Ghazali, Islam menaruh perhatiannya terhadap niat atau perasaan yang menyertai amal perbuatan manusia. Kerana nilai amal manusia pada hakikatnya kembali kepada si pemiliknya dan bergantung kepada niatnya.

Sambung Muhammad al-Ghazali, “Niat benar dan hati ikhlas, kedua-duanya kelihatan seperti amal duniawi biasa. Tetapi niat dan keikhlasannya itu menjadikan amalnya sebagai ibadah yang diterima.”

Demikian pula niat yang buruk, membawa amal ibadah murni terseret ke bawah, bahkan sampai ke lembah maksiat yang hina. Jika demikian, seseorang tidak mendapat apa-apa daripada amalnya, kecuali kegagalan dan kerugian.

Daripada Saad bin Abi Waqas, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya belanja yang engkau berikan semata-mata kerana Allah, nescaya engkau diberi pahala kerananya bahkan apa yang engkau berikan untuk makan isterimu akan dibalas oleh Allah.” (Hadis riwayat Bukhari)

Jelas dan nyata setiap niat baik dan ikhlas akan memberi kebaikan luas kepada pemiliknya. Sedang niat yang tidak ikhlas, sekali pun bentuknya sama dengan amal salih tetapi menjurus menjadi maksiat yang mendatangkan akibat buruk.

Firman Allah yang bermaksud:
“Maka kecelakaanlah bagi orang yang salih, (iaitu) orang yang lalai daripada solatnya, orang yang berbuat riak dan enggan (menolong dengan) barang berguna.” (Surah al-Ma’un, ayat 4-7)

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

“Berlaku ikhlaslah kamu dalam beragama, maka amal sedikit pun mencukupkan kamu.” (Hadis riwayat al-Hakim)

INSAN PEMAAF BEBAS SIFAT BURUK SANGKA DAN DENDAM

Kejahatan Dibalas Kebaikan Mampu Redakan Api Kemarahan, Keharmonian Dapat Disemai

SIFAT pemaaf adalah satu daripada sifat luhur yang perlu ada pada diri setiap individu Muslim. Ada beberapa ayat al-Quran dan hadis yang menekankan keutamaan bersifat pemaaf yang disebut sebagai sifat orang yang hampir di sisi Allah.

Allah berfirman yang bermaksud: "Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah mencintai orang yang berbuat kebajikan." (Surah Ali-Imran, ayat 134)

Orang yang bersifat pemaaf adalah golongan berjaya menahan nafsu amarahnya terhadap orang lain tanpa ada rasa dendam dan rasa sakit hati.

Perasaan insan pemaaf selalunya bebas daripada perasaan buruk sangka dan dendam.

Salah dan silap dalam sebarang tingkah laku yang berlaku sebelum ini akan saling diberi kemaafan dengan melupakan apa juga kepahitan terjadi dengan menganggapnya sebagai satu rencah kehidupan.

Perlu difahami, walaupun setiap insan Muslim digalakkan menyuburkan diri dengan sifat pemaaf, namun diingatkan bahawa Allah juga menegaskan seseorang yang dizalimi diizinkan untuk membela diri serta membalas kezaliman itu.

Kejahatan perlu dibalas dengan kejahatan, tetapi setiap pembalasan hendaklah terhindar daripada perasaan untuk membalas dendam. Ini kerana kezaliman tidak wajib dibalas dengan perlakuan zalim juga.

Sebaliknya, dituntut untuk menyemai sifat maaf dan bertolak ansur. Allah berfirman yang bermaksud: "Dan bagi orang yang dizalimi mereka akan membela diri. Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa. Maka sesiapa yang memaafkan dan berbuat baik, maka pahalanya adalah tanggungan Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang zalim." (Surah as-Syuara', ayat 39-40)

Setiap individu Muslim juga perlu menyedari bahawa kebaikan kita kepada seseorang tidak seharusnya akan lenyap begitu saja lantaran kejahatan orang lain kepada kita seperti sikap Saidina Abu Bakar as-Siddiq sewaktu berlakunya peristiwa berita dusta menimpa anaknya Aisyah yang juga isteri Rasulullah SAW.

Umum mengakui penyebaran fitnah dan pembohongan adalah satu perbuatan keji yang boleh meruntuhkan kemakmuran dan keharmonian hidup insan seluruhnya.

Lantaran itu, ketika berlaku peristiwa itu, Saidina Abu Bakar begitu marah kepada orang yang membuat fitnah berkenaan.

Saidina Abu Bakar juga memberhentikan layanan baik yang diberikan kepada sahabat handai serta rakan taulan yang terbabit dalam peristiwa penyebaran khabar dusta itu.

Tindakan Saidina Abu Bakar itu tidak disukai Allah.

Lalu, turunlah wahyu yang bermaksud: "Dan janganlah orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahawa mereka tidak akan memberi pertolongan kepada kaum kerabatnya, orang miskin dan orang yang berhijrah di jalan Allah. Hendaklah mereka sentiasa memaafkan mereka dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin Allah mengampunimu? Dan Allah adalah maha pengampun lagi maha mengasihi." (Surah An-Nur, ayat 22)

Demikianlah tegasnya Allah dalam menyempurnakan kehidupan hamba-Nya.

Sesungguhnya putik kejahatan yang tumbuh sebenarnya hanya akan terus membangkitkan persengketaan berterusan untuk tempoh masa lama.

Sebaliknya jika kejahatan itu di balas dengan kebaikan, nescaya akan padamlah api kemarahan dan terurailah rasa dendam yang terpendam dalam diri.

Aisyah pernah menyatakan: "Rasulullah SAW tidak pernah memukul sesiapa pun, tidak juga kepada isteri dan pembantu Baginda, kecuali dalam berperang di jalan Allah. Dan dia tidak pernah membalas sedikitpun kepada seseorang yang menyakiti hatinya, kecuali dalam hal larangan Allah." (Hadis riwayat Muslim)

Anas menceritakan: "Ketika saya sedang berjalan bersama Rasulullah SAW dan pada waktu itu Baginda sedang mengenakan selimut tebal dari Najran. Seorang Arab Badwi mengetahui hal itu lalu menariknya dengan kasar sambil berkata: Hai Muhammad, serahkan padaku harta Allah yang kamu miliki. Maka Rasulullah pun tersenyum dan Baginda pun memakbulkan permintaan orang itu." (Hadis riwayat Muttafaq Alaih)

Ulama menyifatkan pemaaf boleh merujuk kepada dua sempadan yang sudah ditentukan Islam dalam menghadapi sesuatu kejahatan. Pertama, memaafkan kesalahan orang lain bagi yang terlanjur berbuat dosa.

Kedua, dihukum setimpal dengan kesalahannya. Hukumannya yang lebih berat mungkin boleh diambil termasuk qisas.

Hukuman itu sebagai pengajaran dan iktibar kepada mereka yang terbabit dan kepada semua umat Muslimin secara keseluruhannya.

Sifat pemaaf juga suatu tarbiah kepada seseorang yang terlanjur melakukan kesilapan dan kesalahan sehingga boleh membuatkan pelaku merasa malu, seterusnya mula menyedari akan kesilapan tindak-tanduknya itu.

Marilah kita sama-sama bermuhasabah dalam menangani konsep bermaafan ini.

Beruntunglah orang yang memiliki sifat pemaaf kerana dalam sifat pemaaf itulah terkandung kemuliaan, keberanian dan kekuatan.

Akhlak Mulia Penentu Kecemerlangan Tamadun Sesuatu Bangsa.

MANUSIA dan kualiti tidak boleh dipisahkan kerana tanpa insan berkualiti, sudah tentu tidak akan wujud kelangsungan hidup masyarakat yang bertamadun. Oleh sebab itu, hari ini banyak program pembangunan modal insan diberi keutamaan pada peringkat institusi keluarga, sosial, pendidikan dan perkhidmatan sama ada di sektor swasta mahu pun awam.

Perbincangan mengenai modal insan sudah bermula lebih awal. Perutusan Rasul dan Nabi Allah dan adalah untuk membentuk manusia berakhlak mulia atau membina kualiti modal insan. Ini difahami melalui ikrar dan aku janji manusia dengan Allah ketika di alam roh untuk menjadi manusia soleh berteraskan akidah tauhid yang satu.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (Firman-Nya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka menjawab: Benar, kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari Kiamat kelak: Sesungguhnya kami orang yang lalai mengenai (hakikat tauhid) ini.” (Surah al-A’raf, ayat 172)

Hakikatnya, aku janji itu mengandungi kefahaman mengenai kualiti seseorang insan dan hubungan mereka dengan agama iaitu setiap insan dilahirkan dalam keadaan sudah mengikat janji dengan Tuhan.

Selain itu, ketika membaca doa iftitah pada permulaan solat, sebenarnya juga kita sentiasa bermuhasabah diri dengan berjanji untuk berakhlak mulia selari standard piawaian dikehendaki Allah. Pematuhan kepada aku janji itu menentukan integriti dan hala tuju pembinaan kualiti modal insan.

Namun, persoalan besar timbul ialah sejauh mana kita menghayati tuntutan aku janji atau ikrar berakhlak mulia, menjadi insan salih dan mentaati perintah Allah? Perkara utama membina modal insan adalah penentuan matlamat yang tepat dan jelas selari fitrah kewujudan manusia.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah-Ku.” (Surah az-Zariyat, ayat 56)

Matlamat utama pembangunan modal insan adalah untuk membangun dan menjadikan manusia itu bertanggungjawab, amanah dalam melaksanakan fungsinya serta tekun beribadat kepada Allah. Dalam hubungan ini, segala gerak kerja manusia dihitung sebagai ibadat jika didahului dengan niat yang ikhlas kepada Allah bagi mendapat keredaan-Nya.

Selain tekun beribadat, ciri penting untuk mengukur kecemerlangan insan ialah melalui kemuliaan dan ketinggian akhlaknya. Dalam sejarah tamadun manusia, akhlak adalah faktor utama yang menentukan jatuh bangunnya tamadun sesuatu bangsa.

Contohnya umat Nabi Lut dihancurkan Allah kerana terbabit dalam gejala sosial seperti melakukan perbuatan homoseksual.

Kecemerlangan insan boleh dicontohi melalui keperibadian unggul Nabi Muhammad SAW seperti firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya, adalah bagimu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredaan Allah dan balasan baik hari akhirat, serta ia pula menyebut dan banyak mengingati Allah.” (Surah al-Ahzab, ayat 21)

Islam menjelaskan, manusia itu terdiri daripada dua unsur yang membentuk satu kesatuan iaitu rohani dan jasmani. Hakikat manusia itu bukanlah semata-mata diri jasmaninya yang sentiasa berubah tetapi adalah rohaninya yang kekal abadi dan perlu dipelihara supaya tidak tercemar.

Pendekatan utama dalam proses pembangunan modal insan adalah memenuhi tuntutan diri rohani manusia selari dengan aku janji antara manusia dengan tuhannya. Oleh demikian, apabila manusia dapat mematuhi aku janji itu, maka manusia akan menjadi insan yang sungguh mulia lagi berhikmah.

Usaha melahirkan insan salih dan modal insan berkualiti bukan perkara mudah, malah menghadapi cabaran besar seperti pengabaian pendidikan akhlak, menganggap kelemahan moral hak individu, mengamalkan prinsip ’matlamat menghalalkan cara’ untuk kepentingan peribadi dan mengagungkan nilai Barat yang jelas bertentangan dengan hukum syarak.

Bagi mewujudkan insan salih dan modal insan berkualiti, hendaklah bersama:

# Berpegang teguh kepada aku janji dalam mentaati titah perintah Allah,

# Membudayakan membaca al-Quran supaya hati terdidik cenderung berakhlak mulia,

# Ibu bapa, pemimpin masyarakat, pemimpin politik, pembuat dasar, pendidik dan umat Islam hendaklah menjadi contoh berakhlak mulia yang tidak dipertikaikan masyarakat,

# Bermuhasabah dan membuat penilaian prestasi akhlak diri sendiri dari masa ke masa supaya kita kekal berakhlak sebagai seorang Muslim, dan

# Mereka yang mempersendakan dan melanggar aku janji Allah akan menerima azab seksa sama ada di dunia atau akhirat.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang benar-benar beriman ialah orang yang percaya kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang yang benar.” (Surah al-Hujurat, ayat 15)

Khutbah Jakim online

The Amazing Phenomenon of Azaan-Subhanallah..

Azaan: The Amazing Phenomenon Amazing as it sounds, but fortunately for the Muslims of the world, it is an established fact. Have a look at a map of the world and you will find Indonesia on the eastern side of the earth. The major cities of Indonesia are Java, Sumatra, Borneo and Saibil.

As soon as dawn breaks on the eastern side of Saibil, at approximately 5:30 am local time, Fajar (Subuh) Azaan begins.

Thousands of Muazzins in Indonesia begin reciting the Azaan. The process advances towards West Indonesia. One and a half hours after the Azaan has been completed in Saibil, it echoes in Jakarta. Sumatra then follows suit and before this auspicious process of calling Azaan ends in Indonesia, it has already begun in Malaysia.


Burma is next in line, and within an hour of its beginning in Jakarta, it reaches Dakka, the capital city of Bangladesh. After Bangladesh, it has already prevailed in western India, from Calcutta to Srinagar. It then advances towards Bombay and the environment of entire India resounds with this proclamation. Srinagar and Sialkot (a city in north Pakistan) have the same timing for Azaan.

The time difference between Sialkot, Quetta, and Karachi is forty minutes, and within this time, Fajar Azaan is heard through out Pakistan. Before it ends there, it has already begun in Afghanistan and Muscat. The time difference between Muscat and Baghdad is one hour. Azaan resounds during this one hour in the environments of Hijaaz-e-Muqaddas (Holy cities of Makkah and Madinah), Yemen, United Arab Emirates, Kuwait and Iraq.!

The time difference between Baghdad and Alexandria in Egypt is again one hour. Azaan continues to resound in Syria, Egypt, Somalia and Sudan during this hour. The time difference between eastern and western Turkey is one and a half hours, and during this time it is echoed with the call to prayer. Alexandria and Tripoli (capital of Libya) are located at one hour's difference. The process of calling Azaan thus continues throughout the whole of Africa.

Therefore, the proclamation of the Tawheed and Risaalat that had begun in Indonesia reaches the Eastern Shore of the Atlantic Ocean after nine and half hours. Prior to the Azaan reaching the shores of the Atlantic, the process of Zohor Azaan has already started in east Indonesia, and before it reaches Dakka, Asar Azaan has started.

This has hardly reached Jakarta one and half hours later, the time of Maghrib becomes due, and no sooner has Maghrib time reached Sumatra, the time for calling Ishak Azaan has commenced in Saibil! When the Muazzins of Indonesia are calling out Fajar Azaan, the African Muazzins are calling the Azaan for Isha.

If we were to ponder over this phenomenon thoughtfully, we would conclude the amazing fact that there is not even a single moment when hundreds of thousands of Muazzins around the world are not reciting the Azaan on the surface of this earth. The Azaan is keep goin on and on. Non-stop! Even as you read this material right now, you can be sure there are at least thousands of people who are hearing and reciting the Azaan!!!

Allah said, "If you are ashamed of me, I will be ashamed of you."

"Yes, I love Allah. Allah is my fountain of Life and My Savior. Allah keeps me going day and night. Without Allah, I am no one. But with Allah, I can do! everything. Allah is my strength."